De golfervaring van het afgelopen jaar
Afgelopen jaar is, zoals elke sport, ook de golfwereld behoorlijk ondersteboven gegooid. Hoewel de golfsport uiteindelijk misschien het minst last heeft gehad van de crisis van alle sporten, heeft dit ook hier zijn sporen achtergelaten. Hoe kijkt E-Golf4U-oprichter Nico Zwaneveld terug op afgelopen golfjaar? En zullen de veranderingen van afgelopen jaar in de golfwereld ook (deels) blijvend zijn?
Zwaneveld: "Aan het begin van deze crisis heeft iedereen natuurlijk gewacht tot sportverenigingen weer open gingen. Dat moment brak uiteindelijk toch vrij plotseling aan, dat had natuurlijk alles te maken met de geldende coronaregels. Maar toen de banen weer open gingen, moest dat wel met nieuwe regels. Het grootste verschil was dat golfers voortaan verplicht waren om te reserveren op de golfbaan."
Dat lag voor verschillende golfbanen toch wel gevoelig, aldus Zwaneveld. "Veel banen werkten nog helemaal niet met een reserveringssysteem. Laat staat dat golfers dat bij die banen online konden doen. Dus voor al die leden én banen was dat behoorlijk nieuw. Maar uiteindelijk was iedereen blij dat men tenminste de golfbaan weer op mocht."
Nieuwe ervaring
Op papier waren de veranderingen misschien te overzien, in de praktijk bleken die toch veel effect te hebben. De heropening van golfbanen bleek een nieuwe ervaring, ook voor Zwaneveld. "Ja, het was toch wel een compleet andere ervaring. Ten eerste al het online reserveren, waardoor je voortaan aan bepaalde tijden gebonden zat. Kwam je bij de golfbaan aan, dan moest je vanaf de parkeerplaats gelijk naar de golfbaan en na afloop gelijk weer terug."
"Ik kwam er zo achter dat een potje golfen eigenlijk meer is dan alleen het golfspel beoefenen. Het is toch anders als je van tevoren niet even een kopje koffie kan drinken en ergens kan samenkomen. En dat je na afloop niet even het golfspel kan bespreken onder het genot van een hapje en drankje. Daardoor werd een potje golfen niet de complete ervaring die het nog leuker maakte."
Sociale aspect
"Begrijp me niet verkeerd, ik vond het fijn om weer te kunnen golfen. Maar ik ben erachter gekomen dat golfen meer is dan alleen maar balletjes slaan, simpel gezegd. Dat wist ik al wel, maar ik ben toch behoorlijk met mijn neus op de feiten gedrukt. Golfen is gewoon een heel sociaal gebeuren dat je beoefent. Maar ook buiten de baan. Dat samenzijn miste ik meer dan dat ik had gedacht."
"Je kan elkaar misschien kort op de parkeerplaats spreken, langer kan niet. Omdat je op tijd op de baan moet staan, maar ook omdat je afstand moest houden, je merkt toch dat dat ook invloed heeft. Dat maakte de complete golfervaring toch een stuk minder leuk. De toegevoegde waarde van het lid zijn van een golfclub en de sociale contacten die je daar opdoet vond ik een groot gemis."
Positieve veranderingen
Behalve het gemis van het sociale aspect, zijn er ook ontwikkelingen die Nico wel als positief heeft ervaren. "Wat wel meeviel, is dat alles heel soepel verliep als het ging om de gereserveerde starttijden. Dat reserveren waren ze bij verschillende golfbanen niet gewend, maar ook zij moesten dat nu verplicht invoeren. Maar door die reserveringen liep alles eigenlijk heel soepel. Terwijl het toch relatief druk was op de banen, omdat het in de tweede lockdown zo’n beetje de enige sport was die je nog wel kon blijven beoefenen. En ook op de baan kon je snel en makkelijk doorlopen. Terwijl de baanbezetting gemiddeld veel groter was gedurende de hele dag dan voor de invoering van het reserveringssysteem."
"Het was dus echt alleen het golfen waar je je als golfer op kon richten. Het sociale aspect was er nauwelijks, en golfbanen konden spelers op het gebied van hospitality ook verder nauwelijks iets aanbieden, tenzij je allerlei ingewikkelde manieren gebruikte. Maar daar zat vrijwel niemand op te wachten."
Blijvertjes
Ziet Nico bepaalde veranderingen ook als 'blijvertjes' in de golfwereld? "Dat denk ik wel. Sommige veranderingen, zoals online reserveren, waren al in opkomst. Golfclubs wilden al steeds meer automatiseren en digitaliseren, zodat medewerkers meer de aandacht op hun leden en spelers konden richten, dan het afhandelen van allerlei administratieve zaken."
"Door de coronacrisis heeft die ontwikkeling een vlucht genomen. Alhoewel dat nu noodgedwongen is gebeurd, was het niet de vraag of dat zou gebeuren in de toekomst, maar wanneer. Het reserveren van tijden, het marken van scorekaarten... dat zal uiteindelijk allemaal geautomatiseerd worden, dus er zijn minder contactmomenten met de medewerkers van de clubs zelf. Eigenlijk zoals het de laatste maanden is gegaan."
"Die veranderingen zie ik niet meer teruggedraaid worden, want we zijn nu een jaar verder en de meeste golfers zijn veel van die veranderingen inmiddels gewend. Clubs hebben daardoor meer tijd over om hun tijd en energie te steken in andere zaken. Het online regelen van diverse zaken is dankzij de coronacrisis veel meer geaccepteerd dan voorheen. Waar het uiteindelijk eindigt, weten we niet. Maar dat er blijvende veranderingen zijn, dat is zeker."