Hoe (en voor wie) maak jij jouw golfbaan aantrekkelijk?
Elke golfclub wil zich zo aantrekkelijk mogelijk maken voor haar klanten. Waar moet je dan op letten en op welke manier wil je dat aanpakken? Het begint natuurlijk met de vraag voor wie je je baan aantrekkelijk wilt maken. Verschillende doelgroepen vragen om een verschillende focus.
Over welke doelgroepen hebben we het dan? Hebben we het over bepaalde leeftijdsgroepen, over clubleden of over gasten? Het zijn verschillende doelgroepen. Wil je de focus leggen op je leden of wil je juist een nieuwe doelgroep aantrekken? En welke doelgroep is dat dan?
Baanonderhoud
Het baanonderhoud is natuurlijk enorm belangrijk. In de greens van golfbanen zit een hoop kwaliteitsverschil. Het onderhoud van een baan is erg bewerkelijk en daardoor ook duur. Dat betekent dus een hoop tijd en geld. Maar wordt je baan er ook aantrekkelijker door?
Goede golfers willen een snelle green hebben, want die is veel uitdagender en moeilijker. En dus interessanter voor hen. Maar de gemiddelde golfer wil juist een iets makkelijkere baan. En greenfee-spelers willen gewoon een mooie baan en goede horecamogelijkheden. Die groep let ook meer op de prijs.
Doelgroep
Meer onderhoud aan je baan betekent dus niet automatisch meer tevreden golfers. Sterker nog: golfers kunnen juist meer ontevreden worden als de baan sneller wordt. Dat heeft met hun niveau te maken. Die spelers kunnen in zo'n geval niet meer ontspannen golfen. Dus het is ten eerste heel belangrijk om te weten op welke doelgroep je je nou eigenlijk richt.
Golfclubs richten zich steeds meer op een nieuwe, jongere doelgroep. Zij willen dat ook meer jonge mensen de weg naar hun golfbaan weten te vinden. Digitaal gaan is dan wel dé manier om je baan aantrekkelijk te maken. Je speelt daarmee in op hun behoeftes. Zorg in dat geval dat je een app hebt of in ieder geval zichtbaar bent in diverse golf-apps. Dat ligt veel meer voor de hand dan bijvoorbeeld alleen een website.
Andere aspecten
Je banen hoeven dus niet perfect te zijn. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je niks aan je baanonderhoud hoeft te doen. Bij een te slechte baan haakt namelijk elke speler af, ongeacht je doelgroep. Slechte afslagplekken, hobbelige banen, je bal snel kwijtraken... Dat leidt allemaal tot irritatie.
Soms loont het meer door naar andere aspecten te kijken. Daar valt soms meer winst te behalen. Denk aan de omgeving: het clubhuis, een gezellig terras, goed en vriendelijk personeel en de mensen die er rondlopen. Daar valt ook winst te halen. Zo moeten greenfee-spelers zich ook welkom voelen. Anders geven zij negatieve feedback en zullen andere gasten minder snel geneigd zijn om ook langs je baan te komen. Een gezellige sfeer is misschien nog wel belangrijker dan de baan. Voor leden van een club geldt natuurlijk hetzelfde, alleen zijn zij vaak iets kritischer als het gaat om de greens.
Uiteindelijk is de aantrekkelijkheid van een baan een combinatie van verschillende factoren. Een combinatie van een goed onderhouden baan, vriendelijk personeel en de kwaliteit van de horeca. En digitale mogelijkheden, die bijdragen aan de beleving of een stukje extra comfort kunnen bieden. Dus staar je niet blind op alleen het baanonderhoud.