Waarom een persoonlijke benadering op de golfclub werkt
Het is een trend die al een tijdje gaande is: een persoonlijke benadering van klanten en/of potentiële klanten. Uit onderzoek is gebleken dat daardoor de gemiddelde klanttevredenheid stijgt en waardoor zij positiever zijn over een bedrijf, met alle voordelige gevolgen van dien. Dat werkt ook zo in de golfwereld.
Golfclubs moeten eigenlijk diezelfde benadering hanteren. Niet alleen om nieuwe potentiële leden aan zich te binden, maar ook om bestaande leden te behouden en te activeren.
Een hele makkelijke persoonlijke benadering is het aanbieden van meerdere abonnementsvormen. Of dat werkt hangt natuurlijk van je leden en hun persoonlijke omstandigheden af. Die leden willen allemaal één ding: goedkoper kunnen golfen. Het is ook geen verrassing dat die ontwikkeling is ontstaan tijden de crisis van 2008. Sommige clubs hebben goed geluisterd naar hun leden en hebben hun aanbod aan de vraag van leden aangepast.
Dat is dus een persoonlijke benadering, maar het gevaar van meerdere abonnementsvormen kan kannibalisme van het huidige abonnement zijn. Maar verschillende abonnementsvormen hanteren is niet de enige methode om te personaliseren.
Activeer je leden
Een ander voorbeeld van een persoonlijke benadering is het activeren van bestaande leden om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor wedstrijden. Momenteel doet gemiddeld zo’n 30% van de leden wel eens mee met wedstrijden. Dat is niet zo heel veel. Bovendien zijn het vaak ook steeds dezelfde mensen die meedoen. Golfclubs willen dat percentage verhogen. Vanwege het onderlinge contact en het sociale aspect, wat voor de club natuurlijk ook voordelig kan werken.
Maar sommige leden doen om verschillende redenen niet mee. Omdat ze redeneren dat ze toch niet kunnen winnen en dat het niveauverschil te groot is. Of golfers die niet met bepaalde personen in één flight willen spelen. Dat laatste probleem is gelukkig makkelijk softwarematig op te lossen. Dat onderstreept het belang van de juiste software, die het golfen zo makkelijker en toegankelijker maakt. Maar ook het niveauverschil hoeft geen drempel te zijn. Je moet deze leden een reden geven om toch mee te doen en dat kan door middel van een persoonlijke benadering.
Persoonlijke ranglijsten
Een mooi voorbeeld op dat vlak is het maken van bepaalde categorieën met wedstrijden. Denk aan een ranglijst voor 65-plussers. Of ranglijsten maken op basis van een handicap. Andere mensen willen misschien maar negen holes spelen, dus zelfs daarbij zou je een aparte ranglijst kunnen hanteren. Het doel daarvan is om die wedstrijden voor een grotere groep golfers aantrekkelijk te maken. En hoe groter die groep, hoe meer profijt een club daarvan heeft.
Dat is allemaal mogelijk met een meer persoonlijke benadering. Met de juiste software zijn er oneindig veel mogelijkheden te bedenken om het voor echt elke groep golfers een stuk interessanter te maken.