Gaat digitalisering bij golfclubs ten koste van persoonlijk contact?
De digitalisering en de daarmee gepaarde automatisering heeft sinds de coronacrisis een vlucht genomen bij golfclubs. En dat zal, gezien de blijvende gevolgen van de crisis, ook nog even aanhouden. Daarmee lijkt de golfwereld zich versneld open te stellen voor meer digitale mogelijkheden. Maar gaat dit niet ten koste van het persoonlijke contact?
Natuurlijk zijn er genoeg clubs die inzetten op digitalisering. Maar ook zijn een aantal clubs nog afwachtend. Zij denken dat daardoor het vrijblijvende karakter verloren gaat, waardoor golfers naar andere clubs vertrekken. Maar door de crisis is het vrijblijvende er inmiddels wel af. Mensen moeten van tevoren reserveren, waardoor de vraag naar software om dit online te doen, is gestegen. Maar het is ook aanleiding voor veel clubs om ook de andere digitale mogelijkheden te verkennen.
Persoonlijk contact
Veel hangt natuurlijk samen met het 'afstand houden' tijdens de huidige coronacrisis. Zowel golfers als clubmedewerkers proberen het aantal contactmomenten met elkaar tot een minimum beperkt te houden. Maar hoe zit het dan met het persoonlijke contact?
Niet alleen het reserveren (en direct betalen) is online mogelijk; ook zijn er tal van andere digitale mogelijkheden. Het past in de trend die overigens al een tijdje gaande is: golfers willen steeds meer zelf kunnen regelen. Niet alleen op het gebied van reserveren van banen en het inchecken, maar ook het reserveren van een tafel op het terras, de huur van spullen, scores bijhouden en het bestellen van een hapje en drankje.
Dit vermindert daardoor wel het aantal contactmomenten tussen golfers en baanmedewerkers. Door de coronacrisis is dat al een belangrijk punt vanwege het 'afstand houden', maar een ander voordeel is dat clubs ook een stuk efficiënter kunnen werken. Met die digitalisering wordt namelijk een hoop werk geautomatiseerd. Het is nu dus ook het juiste moment om daarover na te denken en de mogelijkheden zijn er. Maar hoe hou je als baan dan toch het persoonlijke contact met je klanten?
Persoonlijke benadering
Het aantal contactmomenten neemt af, omdat bepaalde handelingen steeds meer online plaatsvinden. Het is dus ook niet meer dan logisch dat clubs ook online het contact met golfers moeten optimaliseren via bijvoorbeeld nieuwsbrieven of social media. Het is een andere vorm van contact, maar ook daar zijn er mogelijkheden tot een persoonlijke benadering. Denk aan op maat gemaakte aanbiedingen of een kortingsvoucher die je toegestuurd krijgt op je verjaardag.
Sociale aspect
Natuurlijk is er ook het sociale aspect. Hoe pak je dat op? Voor mensen die het sociale aspect belangrijk vinden, hebben golfclubs juist meer tijd, omdat een deel van hun werkzaamheden geautomatiseerd kan worden. Bovendien komt het sociale aspect vooral terug op het terras en op de baan zelf. Golfers op de club kan je daarnaast betrokken houden door bijvoorbeeld leaderboards die automatisch bijgewerkt worden, zowel in een app als in het clubhuis. Het enige dat je dan hoeft te weten is welke informatie golfers interessant vinden om te zien.
Uiteindelijk is het maar net wat de club wil. Het hangt er vanaf wat voor club je bent, wat je belangrijk vindt en wat voor golfers je hebt als klant. Er bestaat bij ons dan ook geen vast plan of pakket voor elke club. Want alle eisen, wensen en behoeftes zijn per club anders.
Zelf regelen
Leden willen in ieder geval steeds meer zelf regelen, dat is een trend die al even gaande is. Door de digitalisering hebben clubs juist steeds meer tijd over om op een andere manier aandacht te schenken aan hun gasten, en dan vooral aan de gasten die dat sociale aspect belangrijk vinden. De persoonlijke aandacht zal dus niet verdwijnen; alleen verschuift de focus.