Menu
E-Golf4U
  • "De beste ontwikkeling sinds de golfbal"

Hoe behoud je je leden na de coronacrisis?

De golfbanen zijn na het hoogtepunt van de coronacrisis inmiddels weer een tijdje open. Maar ondertussen hebben golfers daarvoor hun sport soms drie maanden lang niet kunnen beoefenen. En niemand wil natuurlijk betalen voor iets waar ze geen gebruik van kunnen maken. Speelt dat mee in hun beslissing om straks hun lidmaatschap niet te verlengen?

Om maar met de deur in huis te vallen: trouwe leden zullen eerder geneigd zijn om hun lidmaatschap gewoon te verlengen. De crisis is in dat opzicht eerder een motivatie geweest dan een demotivatie. Golfers willen natuurlijk wel hun favoriete sport blijven beoefenen. En de kans is niet groot dat dezelfde extreme situatie van enkele maanden terug zich in dezelfde mate weer voordoet. Dus de trouwe leden zullen niet de groep zijn waarop clubs zich met name moeten richten.

Minder actief

Naast de trouwe leden hebben clubs ook minder actieve leden. Dat is een groep die wel sneller geneigd is om hun lidmaatschap op te zeggen. Maar crisis of niet: die zorg is er altijd als het gaat om minder actieve leden. Die moet je altijd proberen te bereiken en dat kost nou eenmaal meer moeite. Deze leden zullen niet zomaar hun lidmaatschap verlengen. Het is daarom belangrijk om naar hen te luisteren. Doe je dat niet als club, dan haken zij snel af. En zij kunnen andere leden meetrekken in hun ontevredenheid.

Als leden niet zo vaak naar je club komen, moet je erachter komen waarom dat zo is. Het kan zijn dat zij het fijn vinden om lid te zijn, maar alles om het golfen heen niet zo interessant vinden. Dat zullen dus niet de grootste ambassadeurs worden van je club, dat zijn juist je trouwe leden.

Trouwe leden

Trouwe leden kunnen een actieve groep vrijwilligers voortbrengen die leuke dingen organiseren voor alle leden. Denk aan het organiseren van een lustrumfeest of een wedstrijd in de winter compleet met snert eten. Dat kan echt van alles zijn. Die commissies zorgen voor betrokkenheid bij leden. Andersom moeten clubs dan ook weer goed voor de commissieleden zijn.

Als je continu dingen organiseert, creeert dat betrokkenheid. Probeer dus actief golfers te vermaken. het is heel goed als je daar pro-actief in bent en veel leuke dingen organiseert. Of golfers daar dan aan meedoen is een tweede, maar de mogelijkheid is er, met name bij clubbanen.

Soort baan

Bij de commerciële (greenfee) banen ligt het iets anders. Als golfbaan wil je je contacten natuurlijk graag houden, maar vooral om deze spelers steeds weer terug te laten komen. Dat kan door hen bijvoorbeeld gerichte aanbiedingen te doen. Maar ook voor greenfee-spelers kan je leuke dingen organiseren, zei het op iets kleinere schaal. Maar ga er vanuit dat die groep vooral gewoon wil golfen en iets wil eten en drinken.

Dat is dan ook hetgeen waar het echt bij elke doelgroep met name om draait: Een netjes onderhouden baan en een gastvrije horeca. Als die twee dingen niet in orde zijn, stoort het iedereen: leden, maar ook greenfee-spelers. Het clubhuis en de baan moeten gewoon goed zijn. Die facetten zullen voor golfers dus eerder een reden zijn om hun lidmaatschap op te zeggen dan het feit dat ze niet hebben kunnen spelen door de coronacrisis.

  • E-Golf4U app

    De E-Golf4U app is bedoeld als brug tussen onze golfzuil en de online ledenomgeving. In de app kunnen leden o..a. scores invoeren, inschrijven voor wedstrijden en een starttijd reserveren.

    Lees meer

"Marktleider voor golfsoftware in Nederland"

"De beste ontwikkeling sinds de golfbal"